Scheepsmodellen printen, hoe komen jullie erop?
Smits: ‘Het idee komt voort uit mijn ontwerpstudio Virtek, die scheepsbouwtekeningen omzet in 3D-modellen en animaties. Dat doen we voor scheepsbouwers, die hun schepen zo beter kunnen verkopen. Een paar jaar geleden zijn we begonnen met het maken van fysieke modellen via een 3D-printer. Een logische stap, maar die bleek niet voor alle klanten toereikend. Toen onlangs een klant om een scheepsmodel van tien meter lang vroeg om tests mee uit te voeren, kreeg ik het idee voor 10XL.’
Hoe dat zo?
‘Voordat een schip wordt gebouwd laten we werven altijd een schaalmodel maken. Die zijn een meter of tien lang en worden dan door een zogenaamde sleeptank getrokken om de ontstane golfpatronen te kunnen analyseren. Daaruit kun je afleiden hoe efficiënt de romp is en of deze past bij de bedachte motorcapaciteit – factoren die enorme invloed hebben op het brandstofverbruik. Tot nu toe worden deze modellen voornamelijk van hout gemaakt. Ze kosten tussen tien- en 35 duizend euro en worden na gebruik vernietigd. Daar kun je met een 3D-printer een enorme verbetering in brengen.’
Waarom is dat nog niet gebeurd?
‘Je hebt er een heel grote 3D-printer voor nodig gecombineerd met een freesinstallatie. Dat bestaat nog niet.’
En die gaan jullie bouwen?
‘Zeker.’
Als u precies wilt lezen hoe dat in z’n werk gaat, hoe veel geld 10XL al geïnvesteerd heeft en wat onze expert van dit idee vindt, klik dan hier.
Leave A Comment